Träna som en längdskidåkare

Utmana dig själv och träna som en längdskidåkare tillsammans med Anna Haag och Emil Jönsson. En träningsform som både är effektiv och variationsrik.  

Skidåkarträning är en grym träningsform för alla, oavsett om du aldrig åkt skidor förut, ska göra ditt första skidlopp eller vill utveckla din skidåkarteknik från där du är idag.

I den här kursen vill vi dela med oss av hela vårt skidåkar-filosofi, där vi sällan tänker på tider och sträckor. Däremot räknar vi timmarna vi tränar, lyssnar på kroppens signaler och gör allt vi kan för att utveckla varje styrka och minimera de svagheter vi har.

Hur tränar man egentligen som en skidåkare i ett land med lite snö? Vi springer, cyklar, åker rullskidor och tränar styrka. Ja, vi gör egentligen allting eftersom variationen i träningen är så otroligt viktigt. För träningen är ju till för att utveckla oss och göra oss bättre.

Så istället för att pressa jämt och ständigt, mäta tider på din runda, gör något nytt och annorlunda – utmana dig själv!

Bland annat får du prova på nya övningar för att bli starkare i bålen, att ge järnet i en slalombacke med stavarna i händerna, eller att jogga långsamt och lääänge.

Så kom igång och träna som oss, som en skidåkare – den bästa träningsformen vi vet!

Kursen består av 27 kapitel och 19 filmer innehållande:

  • Träningsupplägg i tre olika nivåer med pdf:er som du kan skriva ut och möjlighet till att skapa ditt egna träningsupplägg.
  • Styrkeövningar både för gymmet och hemmaträning.
  • Vi berättar varför det är så viktigt att ha variation i sin träning och hur du gör det på bästa sätt.
  • Tips på hur du får ut det mesta av din löpning med olika övningar och tips.
  • Rullskidåkningsguide där vi visar allt du behöver veta för att bli bäst på klassisk rullskidåkning. Alltifrån balans till stakning.
  • Det bästa tipsen på hur du ska använda stavarna i din träning.
  • Annas kosttips och recept på goda, energirika och nyttiga energisnacks.
  • Råd och tankar kring skador, sjukdom & vila.

Vad behöver du?
Du kan absolut gå kursen utan någon utrustning alls men det underlättar om du har stavar, ett par rullskidor och tillgång till ett gym.

För vem passar kursen?
För dig som vill lära dig att träna som en längdskidåkare.

Vi ses i kursen!

Dela med vänner

Detta är

En längdskidåkningskurs.

Du får

27 kapitel, 19 filmer.

För vem

För dig som vill lära dig att träna som en längdskidåkare.

Du behöver

Du kan gå kursen utan några redskap men det underlättar om du har ett par stavar, rullskidor och tillgång till ett gym.

Här ser du kursens kapitel

1

Kursinfomation

Kom igång!

2

Introduktion

A1 - Distansträning

A2 - Motionärstempo

A3 - Intervallträning

Alternativ träning

Krydda din löpning med spänstövningar

Sammanfattning

3

Introduktion

Klassisk stavgång, älghufs & sprättande skidgång

4

Introduktion

Balans

Bromsning

Stakning

Stakning med frånskjut

Diagonal skidåkning

Tips rullskidor

5

Introduktion

Gymträning

Hemmaträning

Skierg - stakmaskin

Gummiband

6

Träningsupplägg i olika nivåer

7

Sjukdom, skador & vila

8

Idrottsnutrition

Annas snacks

9

Tack

Lär känna Anna Haag och Emil Jönsson